Jeśli chcesz uprościć sobie życie i załatwić wszystkie formalności podatkowe bez wychodzenia z domu, skorzystaj z systemu e-Deklaracje. Dzięki temu rozwiązaniu, przedsiębiorcy i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej mogą składać swoje deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, bez konieczności odwiedzania urzędu skarbowego.
Jeśli potrzebujesz pomocy przy wypełnianiu deklaracji podatkowej lub chcesz skorzystać z usług księgowych, zapraszamy do naszej firmy Calculer, Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/3, 43-300 Bielsko-Biała, 575 314 115. Zajmujemy się biuro rachunkowe & księgowe bielsko-Biała i oferujemy profesjonalne usługi dla przedsiębiorców i osób prywatnych. Sprawdź nasz cennik
Czym jest system e-Deklaracje?
System e-Deklaracje jest platformą elektroniczną pozwalającą przede wszystkim na składanie deklaracji podatkowych do urzędów skarbowych przez Internet. Dzięki interaktywnym formularzom wypełnianie dokumentów jest dużo prostsze. Obarczone jest również mniejszym ryzykiem popełnienia błędu.
Platforma e-Deklaracje pozwala także na zdalną aktualizację danych, przekazywanie dodatkowych dokumentów oraz monitorowanie statusu prowadzonych spraw i rozliczeń. Formularze złożone online mają taką samą ważność jak dokumenty wysłane pocztą lub dostarczone do urzędu skarbowego osobiście.
System e-Deklaracje to odczuwalne ułatwienia dla podatników związane m.in. z wygodnym i szybkim dostępem informacji podatkowej oraz możliwością realizacji płatności elektronicznych na zdefiniowane rachunki bankowe. Z drugiej strony to także korzyści dla administracji skarbowej dążącej m.in. do elektronicznego obiegu dokumentów i centralizacji zgromadzonych informacji o podatnikach.
Kto może składać e-Deklaracje?
Z systemu e-Deklaracje mogą korzystać zarówno przedsiębiorcy, jak i osoby nieprowadzące działalności gospodarczej. Zgodnie z informacjami znajdującymi się w portalu podatkowym Ministerstwa Finansów z platformy mogą korzystać:
- Podatnicy:
- podatku dochodowego od osób fizycznych,
- podatku dochodowego od osób prawnych,
- podatku od towarów i usług,
- podatku od spadków i darowizn,
- podatku od czynności cywilnoprawnych,
- podatku od niektórych instytucji finansowych,
- podatku od gier hazardowych,
- podatku tonażowego,
- podatku od wydobycia niektórych kopalin.
- Płatnicy
- Przedsiębiorstwa w spadku.
Skorzystaj z naszego wsparcia
Jakie dokumenty można składać przez e-Deklaracje?
Osoby prowadzące działalność gospodarczą nie mogą składać przez platformę e-Deklaracje interaktywnych formularzy dotyczących karty podatkowej (PIT-16, PIT-16A, PIT-16Z), ale wciąż mogą wysłać te dokumenty do urzędu skarbowego drogą elektroniczną. Interaktywne formularze w postaci pliku PDF są dostępne m.in. dla deklaracji:
- PIT-2
- PIT-28
- PIT-28S
- PIT-36
- PIT-36S
- PIT-36L
- PIT-36LS
- PIT-CFC.
Za pomocą systemu e-Deklaracje można również składać elektronicznie zeznania VAT, CIT, PCC, SD. Można dokonywać także szeregu innych czynności online, jak:
- rejestracja podatników
- składanie deklaracji dotyczących innych podatków
- składanie innych formularzy np.:
- informacji o grupie podmiotów (CBC-R)
- informacji o amerykańskich rachunkach raportowanych (FAT-1)
- informacji o cenach transferowych (TPR-P).
Z formularzy elektronicznych mogą korzystać także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej oraz płatnicy. Szczegółowy wykaz dostępnych formularzy znajduje się w tym miejscu.
W jaki sposób złożyć e-Deklaracje?
Można to zrobić na trzy sposoby. Pierwszy z nich to wspomniane wcześniej formularze interaktywne. Aby skorzystać z tego wariantu trzeba:
- Wejść na portal podatkowy e-Deklaracje.
- Wybrać kafelek z odpowiednim podatkiem.
- Pobrać i wypełnić właściwy formularz.
- Podpisać go podpisem kwalifikowanym albo danymi autoryzującymi.
- Po wysłaniu formularza zapisać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Drugi z wariantów pozwalający na przesyłanie formularzy przez platformę e-Deklaracje opiera się na integracji z systemami finansowo-księgowymi stworzonymi przez firmy zewnętrzne. Rozwiązanie to pozwala sprawnie przeprowadzać nawet masowe działania np. automatycznie podpisywać wszystkie przesyłane deklaracje. Po wysłaniu formularza w ten sposób również należy pobrać i zapisać UPO.
Ostatnią metodą jest skorzystanie z Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD). W taki sposób można przekazać jednocześnie do 20 tys. deklaracji (PIT-11, PIT-8C, PIT-R). Trzeba jednak pamiętać, aby w takiej sytuacji skorzystać ze schematów informacji zbiorczych. Po wysłaniu formularza przez UBD trzeba również pamiętać o zachowaniu Urzędowego Poświadczenia Odbioru.
Za pomocą bramki UBD nie można złożyć korekty deklaracji. Konieczne jest wysłanie jej jako pojedynczego dokumentu do systemu e-Deklaracje. |
W jaki sposób podpisać e-Deklaracje?
Mając na uwadze wysyłkę formularzy online i elektroniczny obieg dokumentów nie stosuje się odręcznego podpisu podatnika. Są jednak inne metody pozwalające równie dokładnie zidentyfikować osobę składającą deklarację. Zaliczamy do nich:
- kwalifikowany podpis elektroniczny,
- dane autoryzujące, w skład których wchodzi:
- identyfikator podatkowy PESEL lub NIP,
- pierwsze imię,
- nazwisko,
- data urodzenia,
- kwota przychodu wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym składana jest deklaracja. Kiedy w tym okresie nie były składane żadne zeznania to w pole trzeba wpisać wartość zero,
- podpis elektroniczny użytkownika na Portalu Podatkowym — dotyczy deklaracji wysyłanych z konta podatnika na Portalu Podatkowym,
- profil zaufany na platformie ePUAP — istnieje możliwość autoryzacji za pomocą logowania do bankowości internetowej w wybranych bankach.
Niestety nie każdy formularz dostępny w systemie e-Deklaracje można podpisać za pomocą danych autoryzujących. Takie działanie jest możliwe tylko w przypadku dokumentów oznaczonych symbolem kartki i ołówka. Przykładowo danymi autoryzującymi nie podpiszemy oświadczenia PIT-2 ani deklaracji PIT-6.
Deklaracje składane w systemie przez pełnomocników nie mogą być podpisywane danymi autoryzującymi. |
Czym jest UPO i dlaczego jest ważne?
Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) jest elektronicznym potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej. Można traktować je jako cyfrowe potwierdzenia listu poleconego, które wymagane jest w przypadku wysyłki zeznania podatkowego pocztą. Rekomenduje się każdorazowe pobieranie i zapisywanie UPO w bezpiecznym miejscu. Dokument ten można wykorzystać jako dowód w trakcie kontroli skarbowej. UPO potwierdza również, że złożona deklaracja była poprawna pod kątem formalnym.
Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) to jedyne potwierdzenie złożenia zeznania podatkowego oraz innych deklaracji podatkowych. |
Każda wysłana za pomocą systemu deklaracja otrzymuje swój unikalny 32-znakowy numer referencyjny. Numeru tego nie można traktować jednak jako UPO. Pozytywną weryfikację złożonej deklaracji potwierdza status „200”. Dopiero w tym momencie można pobrać i zarchaizować Urzędowe Potwierdzenie Odbioru.
Skorzystaj z naszego wsparcia